Jak sprzedać mieszkanie, będąc za granicą?

mar 01, 2016 · Time 5 min. czytania

Jak sprzedać mieszkanie, będąc za granicą? Jeden z moich klientów, chciał sprzedać mieszkanie w Olsztynie, ale mieszkał na stałe poza granicami kraju. Poinformowałam go, że oczywiście podejmę się sprzedaży, lecz żeby wykonać swoją pracę profesjonalnie i skutecznie pracuję z klientami tylko na wyłączności.

Jak to zwykle bywa, takie postawienie sprawy stanowiło pewien problem. Jednak po solidnych negocjacjach i przedstawieniu naszej filozofii sprzedaży klient stwierdził, że jest to dla niego najlepsza opcja! A mówić ściślej, praktycznie jedyna:) Chcesz wiedzieć, jak sprzedać mieszkanie, będąc za granicą? Posłuchaj tej historii.

Od czego zacząć?

Na początku każdej takiej współpracy najważniejsze jest zgromadzenie niezbędnej dokumentacji i podpisanie umowy pośrednictwa. Na szczęście klient poinformował mnie, że jest w stanie przyjechać do Polski na dwa dni w celu załatwienia wszystkich formalności.

Poprosiłam go więc o dostarczenie scanów aktu nabycia, żebym mogła określić stan prawny nieruchomości oraz wskazać potrzebne dokumenty do sprzedaży. Mieszkanie spółdzielcze – własnościowe o powierzchni 60m2 zlokalizowane było na ul. Orłowicza 10 na 8 piętrze w wieżowcu. W czasie pobytu klienta, dzięki współpracy z naszym notariuszem zorganizowaliśmy pełnomocnictwo dla właściciela naszego biura na sprzedaż mieszkania (oczywiście do określonej i ustalonej wcześniej kwoty), a także na reprezentowanie klienta przed urzędami (w sprawie wymeldowania i reprezentowania przed instytucjami typu spółdzielnia itp.). Dodatkowo sprzedający na spotkaniu otrzymał ode mnie analizę rynku nieruchomości oraz analizę cen, więc od razu byliśmy wstanie omówić cenę ofertową lokalu oraz określić realia sprzedaży.

Home staging praktycznie!

Po ustaleniu strategii sprzedaży nadszedł czas na przygotowanie oferty. Przed przystąpieniem do tego etapu niesamowicie istota jest skrupulatna analiza estetyczna i techniczna wnętrza. Dlatego zrobiłam zdjęcia poglądowe dla home stagera Kasi Wiśniewskiej, która w ciągu dwóch dni przygotowała raport homestagingowy. Dzięki niemu wiedziałam, jak zaaranżować mieszkanie, do kogo skierować ofertę i w jaki sposób prezentować ją kupującym. Klient wyjechał za granicę pozostawiając sprzedaż swojej nieruchomości w 100% w rękach Biura Freedom.

W ciągu tygodnia od podpisania umowy na wyłączność oferta została wystawiona na sprzedaż. Przygotowałam wnętrze do sesji zdjęciowej według raportu, a wykorzystując zasoby biura wykonałam ciekawą aranżację. Razem z fotografem Jackiem Sztorcem  spędziliśmy kilka godzin robiąc zdjęcia nieruchomości. Fotografie wyszły na naprawdę wysokim poziomie, a nieruchomość stała się jeszcze bardziej atrakcyjna. Zresztą zobaczcie sami.

Najtrudniejszym pomieszczeniem do sfotografowania była łazienka, którą dzielił zabudowany prysznic, co widać na zdjęciach. Jednak po kilku próbach udało nam się sporostać wyzwaniu i efekt był rewelacyjny.

Problemy ze sprzedażą

Oferta cieszyła sie popularnością, organizowałam dzień otwarty raz w tygodniu, jednak mieszkanie było wynajmowane, a lokatorzy nie zawsze przygotowywali się do prezentacji według naszych ustaleń. Jednym z wyraźnych problemów był zapach dymu papierosowego i potencjalni kupujący nie byli przekonani do zakupu.

Rozmawiałam ze sprzedającym o tym, iż przy sprzedaży lepiej wymówić umowę wynajmującym i tak też się stało. Lokatorzy musieli się wyprowadzić zgodnie z terminem okresu wypowiedzenia w 2 tygodnie. Od razu po zwolnieniu lokalu przearanżowałam wnętrze – przestawiłam odpowiednio meble, przed każdą prezentacją otwierałam okna i wietrzyłam mieszkanie. Do prezentacji parzyłam kawę.

Klientem kupującym okazała sie młoda para, która zaoferowała cenę niewiele niższą od ofertowej i spory zadatek. Po telefonicznych i mailowych negocjacjach ze sprzedającym, doszliśmy do porozumienia. Dzięki pełnomocnictwu umowę przedwstępną podpisaliśmy na drugi dzień, załatwiliśmy dokumenty w spółdzielni, a zadatek przesłaliśmy sprzedającemu na konto. Na akt notarialny czekaliśmy około sześciu tygodni, bo środki na zakup lokalu pochodziły z kredytu.

Co sprawiło, że tak szybko osiągnęliśmy sukces w sprzedaży nieruchomości?

– dokładna analiza wnętrza i strategia sprzedaży,
– profesjonalne przygotowanie i stylizacja nieruchomości,
– usunięcie przeszkód związanych ze sprzedażą, czyli zrezygnowanie z wynajmowania lokalu.

Klient sprzedał mieszkanie z naszą pomocą w ciągu półtorej miesiąca. Zaoszczędził przy tym dużo czasu, a co najważniejsze pieniędzy. I chyba o to chodzi:)

 

Może to też Ci się spodoba

Rynek nieruchomości: własne “M” na zawsze?

Jakie mieszkania były najczęściej kupowane w minionym roku i czy Polacy nadal myślą o własnej nieruchomości w kategoriach “na zawsze”?

MDM – jak skorzystać z dopłat?

W ubiegłym tygodniu rząd przyjął projekt ustawy, która nowelizuje zasady działania programu MDM. Co to oznacza dla osób planujących zakup nieruchomości? MDM – jak skorzystać z dopłat w 2017 roku?

Szybka i pewna sprzedaż nieruchomości? Tylko z pośrednikiem

Miarą skuteczności pośrednika jest sprzedaż i zdolność układania strategii. Na czas transakcji powinien się on wręcz stać „przyjacielem od nieruchomości”. Dlaczego opłaca się zlecić sprzedaż nieruchomości pośrednikowi?

Chcesz sprzedać nieruchomość?

Napisz do nas

    Proszę o zaznaczenie zgody.